جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۵:۴۹:۰۶
avatar avatar avatar
نوشته شده در ۱۴۰۲/۲/۲۱ ساعت ۱۷:۰۲
لینک کوتاه مطلب:

فرماندار بانه : روان‌سازی مبادلات مرزی در این شهرستان از راهبردها و سیاست‌های دولت سیزدهم برای سرعت بخشی به بهبود معیشت مرزنشینان است.

جلسه برسی مشکلات مرز نشینان و بازرگانان در مرز رسمی سیرانبند به ریاست خدری فرماندار شهرستان بانه با حضور رحیمی نماینده مردم فرهیخته شهرستان های بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی ، خلیقی مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان کردستان ،سرپرست گمرک بانه و نمایندگان مرزنشینان و بازرگانان بازارچه رسمی سیرانبند در فرمانداری برگزار گردید.

 

فرماندار در این جلسه روان‌سازی مبدلات مرزی رونق اقتصادی برای مناطق مرزنشین رقم می‌خورد و تلاش می‌شود این افراد از سود حداکثری از محل مبادلات تعریف شده بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه حساسیت در زمینه مبادلات مرزی به معنی محدودیت برای فعالیت اقتصادی مرزنشینان نیست، اضافه کرد: رونق بازار و افزایش گردشگر از اهدافی است که از این فعالیت‌ها پیگیری می‌شود.

خدری در پایان افزود، همدلی و همفکری لازمه پیشرفت اقتصادی است و برای تحقق این هدف ارایه مشاوره‌های اقتصادی در واردات انواع کالا به فعالان اقتصادی مرزنشین و احصا تقاضای بازار نباید مورد غفلت باشد.

رحیمی در این جلسه اظهار داشت :براساس آمار‌ها حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات غیررسمی در کشور وجود دارد و برای مرزنشینان ۱۰ درصد این واردات مجاز است و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای مرزنشینان فقط ۵ درصد در نظر گرفته شده است و بقیه آن مبلغ درآمد مرزنشینان است که مبلغ قابل توجهی است و اگر مرزنشینان واقعی پالایش شوند در معیشت آن‌ها بسیار اثرگذار خواهد بود.

نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق این لایحه معافیت‌های مالیاتی مرز نشینان تا ۵ سال برقرار خواهد بود و در این پنج سال مرزنشینان به یک پایداری معیشتی برسند و بعد از پنج سال این معافیت قطع می‌کنند و بعد از آن بر اساس قوانین گمرکی محاسبه خواهد شد.